onsdag 6 januari 2016

Läsarfråga

Alla läsarfrågor publiceras med tillstånd

Mail: (1 )

"Hej Carola! Jag har läst på nätet om Hovkartan och undrar om du skulle kunna hjälpa min kille.
Jag som skriver heter Jeanette och jag har en Tinkerkorsning på 5 år, import.

När han kom till Sverige var hovarna ganska ok men sen stallade jag upp honom och satte på skor. Så långt var inga problem. Bara det att efter ett tag blev hovarna fula. Oavsett om vi skodde honom i korta intervaller.

Jag blir uppriktigt sagt trött på alla "Goda" råd. Vad ska jag göra för att få fina hovar på min häst igen?

Varma hälsningar Nettan B."

Svar:

Hej Nettan! Vad kul att du uppmärksammat hovkartan, en analysmetod för att lära sig om hovens zoner, ungefär som zonterapi på häst!

Min första fråga blir om du har en bra kontakt och kommunikation med din hovslagare?
 Oftast är det bäst att börja där! Vad tycker han/hon?

Välkommen åter.

VH/Carola

Mail 2:

Hej igen Carola. Jo det är sant, vår hovis är väldigt intresserad och jag har pratat barfota med honom men han tyckte att vi skulle hålla skor på tills hovarnas sula rättat till sig. Jag vet ju inte vad det betyder. Men jag kan fråga honom!

Svar:

Hej :-)

Bra kontakt med hovslagaren är super. Nyfiken på vad ni kommer fram till. Vi hörs!

Carola

Mail 3:

Jo nu är det från Nettan igen. Hoppas du kommer ihåg mig :-)

Min häst, tinkerkorsningen med fula hovar har plötsligt snygga hovar! Jag haffade hovis i stallet och sa att jag ville avsätta en extra timme för samtal om pållens hovar. Han sa att det var väl ovanligt men han blev glad. Så tittade vi noga och han sa att det kunde fixas på andra sätt än det han redan gjort.
Sen pratade vi barfota och då vågade jag nämna Hovkartan och då skrattade han och sa att han precis läst på Facebook om Zonterapi för häst, vad tror du är detta slumpen eller :-D
I alla fall har vi en plan nu och tack så mycket för att du tog dig tid, till sommaren blir det barfota i alla fall en period för att se vad som sker och då vill jag att du kommer ut och gör hovkartan om du har vägarna förbi.

Tack för allt! God fortsättning! Nettan och snygghov :-)

Svar:

Härlig läsning! Glada hästar är hästar med ett bra team runt sig :)


Vi hörs!

/Carola 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar